Proč zákazníci nechtějí elektromobily?

Josef Pátl
Josef Pátl
3.3.2024
ElektromobilitaAuto-Moto
Proč zákazníci nechtějí elektromobily?
Proč zákazníci nechtějí elektromobily?

zdroj: focus.de

Prodejce sportovních vozů Benjamin David ví, co kupující Porsche, Ferrari nebo Aston Martin opravdu chtějí. Elektrický pohon to nebude. Vše je o emocích – a také o vztahu. Podobně se ve svých showroomech cítí i evropští prodejci znače, které ani supersporty nenabízí.

Plně elektrická auta? V showroomu Benjamina Davida je nenajdete. Generální ředitel a zakladatel „DAVIDS Finest Sports Cars“ v Hamburku-Wandsbeku ví, co jeho zákazníci chtějí – a co ne. V článku pro server FOCUS online David odhaluje, proč změna pohonu v segmentu sportovních vozů stále nenabírá na síle.  

Elektromobily? Příliš málo emocí, příliš mnoho nejistoty.....

Naši zákazníci s námi zažijí více než jen nákup vozidla. Jste součástí exkluzivní komunity, kde je láska ke speciálním vozům sdílena a je vysoce emocionálně nabitá. Potřeba těchto vozidel je tak velká, že k nám do Hamburku nyní přichází více než polovina našich kupujících z Evropy , USA a Spojených arabských emirátů. Na rozdíl od všeobecného mínění o „přechodu pohonů“ je poptávka po elektromobilech nulová. proč tomu tak je?

Chybí jim ten správný zvuk

Nedostatečná atraktivita je spojena s několika aspekty a začíná nedostatečným zvukem motoru. Je přímo propojena se světem značek předních výrobců sportovních vozů a vždy vyvolávala nadšencům husí kůži. Pro mnoho zákazníků v segmentu sportovních vozů je velmi důležitý také poměr výkonu a hmotnosti. Protože je známo, že elektrická řešení jsou mnohem těžší než běžné benzinové motory, postrádají sportovní charakter. Výkon a rychlost jen v přímce není rozhodující.

Ferrari lSF90 Stradale - hyper hybrid z Itálie

Časté jsou také stížnosti na nedostatečnou vhodnost pro každodenní použití a spontánnost. Nejlepším příkladem je určitě Ferrari SF90. Auto má 1000 koní, ale nemá kufr. Představa vyrazit s ním na dovolenou je proto obtížná. Vozidlo vyžaduje speciální nabíjecí adaptér a pokud je baterie vybitá, nelze jej nastartovat externě jako běžné motory. To vyžaduje specialistu.  

Zákazník se stává nedobrovolným testovacím řidičem

Celá manipulace s elektromobilem je pro mnoho zákazníků příliš náročná. Dalším významným aspektem je obecná nejistota ohledně elektrických pohonů. Neexistují žádné dlouhodobé studie o životnosti a údržbě. Zákazník se stává testovacím králíkem.

Řidiči sportovních vozů nechtějí být omezováni

Je tu i další aspekt, který se netýká pouze elektromobilů. Typický řidič sportovního auta nechce být svým vozem omezován. Ať už prostřednictvím snímačů úhlu natočení volantu, asistenta mrtvého úhlu nebo dokonce dlouho čekací dobou u nabíjecích stanic. Pro tyto zákazníky je důležité, aby byli ve voze svým vlastním pánem a mohli při výjezdu prozkoumávat venkovskou cestu svobodně. Proto vás přitahují auta, která pocházejí z dřívější doby s jiným postojem k životu. Auto tito motoristé vnímají jako parťáka, chloubu zdroj zábavy, a ne jako světélkující bezduché přemisťovadlo na kolech.

Prodejce sportovních vozů Benjamin David: Elektromobilům chybí zvuk – a mnoha zákazníkům jsou v běžném životě nepraktické

Když řidič vnímá svůj Taycan jako „přítěž“.

Zde je příklad. Máme zákazníka, který mi hrdě řekl o svém Porsche Taycan. Zákazník je diplomatický, pozitivní a technologiím otevřený člověk. Nedávno mi řekl, že by s manželkou byli rádi, kdyby mohl elektromobil na konci roku vrátit. K tomuto rozhodnutí ho vede naprostá nedokonalost technologie. Například, nepravdivé údajně o bezplatných dobíjecích stanicích, které ukazuje navigační systém. V současnosti se však stále častěji stává, že nabíjecí stanice jsou rozbité nebo vyřazené z provozu, nebo že je auto již připojeno.

Nechcete čekat na pokročilé technologie

Kdo chce se svým Taycanem dojet z Hamburku do Mnichova, musí si předem dobře rozmyslet, kdy a kde zastaví u nabíjecích stanic. Na dálnicích jsou rychlodobíjecí stanice, ale ne vždy jsou v provozu a zdarma. Pak tam možná budete muset zůstat hodinu jen proto, abyste se dostali k "elektrické pumpě". Pokud se potřebujete přesunout rychle, což je případ mnoha lidí, je to s elektromobilem prostě složitější. Ve světě, kde jde o čas, nechcete čekat kvůli nedokonalosti technologie. Nemluvě podrobně o tom, že tato auta mají také velké problémy s kvalitou – neustále něco selhává.

Ani řidičům sportovních aut není životní prostředí lhostejné

Mimochodem, nikdy jsem se nesetkal se zákazníkem, který by nedbal na životní prostředí. Pro mě osobně je v diskuzi o pohonu vždy důležité, že auta, která prodáváme, v běžném provozu obecně jezdí málo nebo vůbec. Jedná se o modely, které jsou vnímány spíše jako umělecká díla. Tyto vozy byly v určitém okamžiku vyrobeny a od té doby byly převáděny ze sbírky do sbírky. Někdo ho na cesty používá málo, jiný vůbec. Nejsou to auta, která se skutečně aktivně účastní silničního provozu. A pak jsou tu zákazníci, kteří si chtějí splnit poslední velký sen se zážehovým motorem: „Poslední velké auto“ bez hybridu, bez elektřiny. Pokud je to nějak možné, tak prosím opět použijte klasický benzínový motor.

Porsche 918 Spyder – málokterý hybrid měl větší výkon než tento

Porsche 918 Spyder bylo velkou výjimkou

V segmentu sportovních vozů jsou ale také některá elektrifikovaná auta, která dokážou „uhranout“ stejně jako spalovací motor. Například Porsche 918 Spyder. Jednalo se o jeden z prvních elektrických modelů od Porsche, i když „pouze“ s hybridním pohonem. Supersportovní vůz, který se díky mnoha zvláštnostem a limitaci na 918 kusů dokázal stát velmi oblíbeným a vyhledávaným sběratelským kouskem.

Čekání na hybrid 911

Bohužel se zatím nepodařilo zpřístupnit takový sporťák široké veřejnosti. Zákazníci by tak "možná" volili elektrický nebo hybridní pohon. Porsche to možná zvládne s novou 911, která bude pravděpodobně vybavena hybridní technologií. Pokud tento vůz dorazí, pak mohou i další výrobci pomalu probouzet touhu po elektromobilitě v segmentu sportovních vozů alespoň v kategorii hybrid.

Sdílet

Komentáře

Pro komentování tohoto článku se musíte nejdříve přihlásit
© 2022 Asociace řidičů osobních vozidel. Všechna práva vyhrazena.