Hoříš, hořím, hoříme

Josef Pátl
Josef Pátl
2.8.2023
ElektromobilitaEnergetikaSolární elektrárny
Hoříš, hořím, hoříme
Hoříš, hořím, hoříme
Stále častěji slýcháme z masmédií velké téma, jaké nám přináší klimatická změna. Ohrožení suchem, teplotní extrémy a těžko zkrotitelný oheň. Stejná média popisují škody a lidského utrpení, který tento živel přináší. To, že na mnoha místech Evropy je čím dál větší sucho, je prostě fakt, který nelze zpochybnit. Avšak o zvyšující se četnosti a rozsahu požárů, abych parafrázoval slova největšího českého velikána Járy Cimrmana: „…můžeme pochybovat, vést i spory, ale to je tak všechno, co se s tím dá dělat“.

Příčina požárů se v tomto okamžiku svádí na sucho, klimatickou změnu nebo pokud jste z generace pod 30, na klimatickou „krizi“.

Příčiny a faktory vzniku ničivých požárů

Přestože ničivé požáry jsou řazeny mezi přírodní katastrofy, v poslední době je hlavním viníkem jejich vzniku člověk, který má na svědomí obecně asi 80–90 % všech ničivých požárů. V Evropě připadají na přirozené příčiny požárů dokonce pouze 2 % z celkového počtu, v Austrálii je to asi 25 %. Příčiny mohou být různé. Oheň může být založen v počátku jako kontrolovaná zemědělská činnost a následně přerůst v nekontrolovaný lesní požár. Další příčinou mohou být neopatrní turisté, neboť velké množství rizikových oblastí jsou zároveň vyhledávané turistické ráje.

zdroj: shutterstock.com

Sucho je tak ve většině případů sekundární příčinou, nikoliv její primární, a může hlavně za snadné šíření požárů a zasažení velkých ploch. Z toho však vyplývá, že hlavní příčinou vzniku takové situace je neuvážené lidské chování a neopatrnost.

Evropské společenství se však rozhodlo, že hlavní příčinou celkového stavu je bezprecedentní hladina oxidu uhličitého v ovzduší, která dle názoru Evropské komise a Evropského parlamentu zapříčiňuje sucho. Z tohoto důvodu sázíme na obnovitelné zdroje energie (OZE) a elektromobilitu (BEV). Obojí by nás dle tohoto názorového směru mělo ochránit před dalším zbytečným navyšováním antropogenních emisí CO2.

Realita, tak jak už to bývá dle úsloví „….mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky“, je úplně někde jinde.

Elektromobily, pokud budou mít baterie vyráběné v Číně na bázi prvků lithia a kobaltu, budou muset zdolat v rámci evropského energetického mixu 280 000 km, aby se svou zátěží emisí CO2 vyrovnaly vozidlu s dvoulitrovým TDi. Jestli jsou takového nájezdu vůbec schopni.

U OZE je zase velkým problémem nepředvídatelnost výroby elektrické energie a konkrétně u solárních elektráren, vehementně prosazovaných zbohatlickou lobby, je v poslední době velká móda vadná instalace a následné hoření.

I díky zvýšené poptávce, ohromně dopované ze strany státu, došlo za 1. pololetí k třetinovému překročení počtu výjezdů hasičských sborů k požárům vzniklých vadnými solárními panely oproti celému loňskému roku.

Zdroj: Reportáž ČT 24 - regiony 25.7.2023

V reportáži se dozvídáte, že jednotlivé solární články by měly mít ideální teplotu kolem 60°C, přitom problém se zahořením může vzniknout již při 90°C. Někdy však u těchto článků bývá při kontrole naměřená teplota i 150°C. Nejsem si teda zcela jist, že touto technologií, i kdyby byla stabilní a výkonná tak, jak výrobci slibují, dojde ke snížení globální teploty? Rozhodně ale při větším podílu OZE v energetickém mixu s největší pravděpodobností dojde ke snížení množství dostupné a bezpečné elektrické energie v době její největší potřeby a v budoucnu i k jejímu zdražení. Tedy v zimě.

Častou příčinou požárů bývají také baterie elektrokola nebo elektrické koloběžky. Smysl, použití a lobby výrobců těchto donedávna krásných „přemisťovadel“ na lidský pohon, je ale na vlastní téma.

V reportáži se také od hasičů samotných dozvídáme, jak je těžké zápasit s požárem vzniklým hořením baterií elektromobilu.

Ve středu minulého týdne, tedy 26.7.23 (v době psaní tohoto článku byl šestý den požáru – a stále hoří) jsme se měli možnost dozvědět o v pořadí již třetím medializovaném požáru transportní lodě. Felicity ACE, Sincerity Ace. Ta poslední, Fremantle Highway, měla ve svých útrobách více jak 3 000 vozů luxusních značek, ke kterým bylo na cestu přibaleno ještě 498 elektromobilů. Samovolné vznícení jakýchkoliv baterií, a že jich v elektromobilu je, není výjimkou. V případě Felicity ACE rejdařská společnost Havila Kystruten přijala rozhodnbutí, že na palubu svých trajektů nepovolí vjezd elektrickým, hybridním ani vodíkovým automobilům. Takto byl zakázán v roce 2016 na palubě letadel amerických aerolinek i mobilní telefon Samsung Galaxy Note 7. Lithiové baterie jsou stále potvory.

Je tedy zcela nepochopitelné, že takováto „dopravovadla“ mají schválené homologace pro parkování v podzemních garážích, v nákupních centrech a bytových domech a jsou přepravována loděmi v uzavřených prostorách. Podobně jako u solárů, vzhledem k tomu, že dochází k častějšímu používání těchto technologií, budeme svědky častějších požárů. Je jen otázkou, kolik lidských životů musí v důsledku ohně vyhasnout, aby úředníci a politici pochopili, že není možné pro elektromobily v těchto společných uzavřených prostorách zřizovat dobíjecí stanice. Dobíjení je právě aktivita, která vznik požárů baterií elektromobilů iniciuje.

zdroj: profimedia.cz

O tom se mohli téměř ve stejný okamžik přesvědčit nejen posádka nákladní lodě Fremantle Highway, která mířila z Německa přes Egypt do Singapuru, ale i devítinásobný mistr světa v rally Sébastien Loeb. Jemu a jeho kolegovi Chicheritovi v britském Lydden Hillu při dalším podniku šampionátu MS v Rallycrossu shořely při dobíjení obě elektrické Lancie a doprovodný kamion. Škody jsou takové, že už zřejmě letos neodstartují.

zdroj: ewrc.cz

Je to jeden z dalších nonsensů z dílny FIA (francouzského autoklubu), která je autoritou pro pořádání všech motoristických soutěží. Do Formule 1 před časem zavedla hybridizaci, ta zasáhla i světové podniky v rallye v kategorii WRC. Kdo nemá ve WRC problémy je samozřejmě Toyota, ale konkurenti Hyundai a Ford stále ještě ve druhé sezóně těchto technických pravidel v provozu nejsou ve spolehlivosti stoprocentní. Nyní byla v rámci světového šampionátu v rallycrossu zavedena pravidla o účasti pouze bateriových vozů (BEV) v nejvyšší divizi. Jedná se o vozy s výkonem přesahující 600 koňských sil, a požadavek na co nejnižší homologační hmotnost vozu klade vysoké nároky na energetickou hustotu samotné baterie. Takovýto konec je pak jen otázkou času.

V běžném provozu to sice bude trvat déle, ale sami vidíte, že bude těchto případů s chystaným množstvím „moderních fičur“ přibývat. Ne, že by elektromobily samy od sebe hořely častěji než spalovací auta, ale při dobíjení nebo náročných teplotních podmínkách se tato pravděpodobnost ohromně zvyšuje.

Dokud neshoří nákupní centrum nebo obytný dům do základů, nic se dít nebude. Zodpovědnost se pak bude přenášet z úředníků a politiků na výrobce, a aby to nepoškodilo jejich zájmy a plnění ze strany pojišťovny mohlo být co nejnižší, předpokládám, že odpovědnost za škody a zmařené lidské životy bude finálně převedena na technika, který instaloval samotnou přípojku pro dobíjení. S takovýmto rizikem musí každý elektrikář v budoucnu počítat.

Sdílet

Komentáře

Pro komentování tohoto článku se musíte nejdříve přihlásit
© 2022 Asociace řidičů osobních vozidel. Všechna práva vyhrazena.