Lobbing za bateriovou elektromobilitu nepoužívá fér argumenty

7.3.2023
ElektromobilitaLidé a auta
Lobbing za bateriovou elektromobilitu nepoužívá fér argumenty
Lobbing za bateriovou elektromobilitu nepoužívá fér argumenty
Server fdrive.cz uvedl v článku „Syntetický benzín je ekonomická sebevražda“ naprosto pokroucená data v rámci lobbingu za bateriové elektrické vozy. Nevím, zda pisatelé těchto článků nějakým způsobem na rozvoji elektromobility participují, nebo plní pouze funkci užitečného idiota, ale rozhodně se dopouštějí argumentačních faulů.

zdroj: fdrive.cz

  1. Baterkáři “ asi nikdy nepochopí, že když spotřebují pro jízdu bateriovým elektromobilem (BEV) 18,5 kWh/100 km, v elektrárnách pro takový provoz musí v průměru vyrobit 1,4 -1,5 x tolik elektrické energie. Ne všichni mají domácí zdroje .

Ztráty v účinnosti samotné elektrárny, ztráty při distribuci v energetické přenosové soustavě (EPS), ztráty při dobíjení. Tedy výsledná spotřeba nutně vyrobené elektrické energie (EE) u stejného vozu se pohybuje 25,9 - 27,75 kWh/100 km. To ale za předpokladu že v kilometrovém mixu nájezdu v provozu na dálnici s elektromobilem nepřekonáte maximální rychlost 110 km/h. Při rychlosti kolem 130 km/h budete mít BEV spotřebu kolem cca 25 – 30 kWh/100 km. Pro „ekologičnost“ svého vysněného BEV, musí začít pokřivovat "baterkáři" zažité parametry v provozu a lobovat za snížení rychlosti na dálnici na 100 km/h Jen tak se ekologická účinnost může přiklonit na stranu BEV.

  1. Dále server uvádí: „Pro výpočet ceny syntetického benzínu jsme využili  zahraniční studii , která říká, že litr syntetického benzínu vychází zhruba na 10 amerických dolarů za litr, tedy 220,85 Kč za načerpaný litr.“  V tomto případě se ale jedná o závodní benzín série Supercup eFuel . Takový benzín má jiné parametry než váš obvyklý 95,98,nebo 100 oktanový benzín, který běžně pořídíte v ČR v hodnotě od 35 do 45 Kč/litr. Soutěžní fosilní benzín má oktanové číslo 102 a jiné parametry včetně množství výroby , které cenu posunují 170 – 200 Kč/litr. Čerpací stanice Mol mají benzín se 102 oktany také v nabídce, a jeďte se podívat na cenu. Touto mentální zkratkou prokázal pisatel článku svou mentální zaslepenost a selektivní vnímání reality.

Nyní se syntetické palivo tankuje do všech závodních aut pro sérii Formule 4,3,2, do soutěžních vozů WRC2, do některých CUPových závodů a do soutěžních speciálů pro Rallye Dakar.

Cena vyráběného paliva pro běžný provoz je však určována nabídkou a poptávkou. A výrobci fosilních paliv jen čekají na zavedení legislativy Evropské unie, aby mohli za přesně stanovených podmínek spustit výrobu i syntetického paliva. Po technické stránce to není věc vývoje, palivo existuje . Podle tvrzení výrobců, do několika menších jednotek procent celkové spotřeby paliv budou schopni vyrábět a distribuovat palivo pro běžný provoz v hodnotě 0,85 – 1,00 Euro za 1 litr.

  1. Ať jsou BEV používána jako městská a příměstská auta (taxi, dodávky minibusy), ale jsou hlavně chápána jako doplněk dopravy. Nikdy nebudou masovou záležitostí. V takovém okamžiku není nutný nájezd větší než 200 km. U zrychlení není nutné, aby BEV konkuroval „fosilním“ supersportům. Maximální rychlost BEV stačí 110 km/h. A hlavně nechť se BEV vyrábí bez složitého ovládání a co nejvíce v zájmu nízkých výrobních nákladů. To vše má vliv na hustotu energie v bateriích a logicky i spotřebu. Oproti tomu (BEV) SUV je naprostý nonsens .

Když by jste chtěli, aby byl váš BEV ekologický, museli by jste k němu přikoupit solární panely na váš domeček a nesměli by jste nabíjet ze sítě, která je stále přenáší z 52 % EE vyrobenou z fosilních paliv. Veřejné dobíjecí stanice s EE z OZE budou mít vždy omezenou dostupnost pro svůj možný počet v našich přírodních podmínkách.

Pokud si v dnešních podmínkách připočtete ke spotřebě energie pořizovací cenu BEV, spotřebovanou elektřinu 14 Kč/kWh, nebo domácí 6,98 Kč/kWh s nutností investovat do solárních panelů, budete z ceny za 1 ujetý kilometr vysoce nad autem se spalovacím motorem.

Sdílet

Komentáře

Pro komentování tohoto článku se musíte nejdříve přihlásit
© 2022 Asociace řidičů osobních vozidel. Všechna práva vyhrazena.