Cesta na Moravu

30.11.2022
EnergetikaElektromobilita
Cesta na Moravu
Cesta na Moravu
Dnes jsme se probudili do rána, kdy elektromobil SUV má emise z provozu na dálnici jako 600 koňový sporťák.

 

Zdroj: Electricity maps

Je pátek a rozhodl jsem se podniknout hypotetickou pracovní cestu do Zlína - nějakých 300km po dálnici D1. Až do Vyškova očekávám hustotu dopravy poplatnou pátečnímu odpoledni. Pak do Otrokovic je provoz už minimální.

Přivedl mne na tuto myšlenku fakt, že jsem si ráno namátkově otevřel jednu environmentalisty zbožňovanou aplikaci „Electricity maps“. A napadlo mne spočítat, jakou uhlíkovou stopu by měl můj přesun, a přesun plného kufru techniky, do oblasti Valašska elektromobilem. Tedy, kdybych se definitivně zbláznil a takový vůz si pořídil.

Pojedu-li podle dopravních předpisů maximální 130km rychlostí, při dnešních povětrnostních  podmínkách, budu rád, když na jedno plné nabití (82 kWh) s ENYAQem dojedu do cíle. Tedy pokud nepojedu celou cestu 100-110 km/h. Jedná se tedy o spotřebu cca 27kWh na 100 km.

To hovoříme ale o spotřebované energii. Energie, kterou elektrárny musí vyrobit abychom mohli spotřebovat 27 KWh je však o min 40% vyšší. Kde jsem vzal 40% navíc?

 

Počítejte:

Účinnost elektrárny cca 92%          =   8%

Ztráta v přenosové soustavě           = 12%

Tepelná ztráta při rychlodobíjení     = 20-30%

------------------------------------------------------

Celkem je potřeba vyrobit o  40-50% elektrické energie navíc

Je tedy nutné vyrobit pro ujetí 100km ENYAQem při rychlosti 130km/h  37,8  až 40,5 kWh

Nyní se podívejme na energetický mix zatížený „Zeleným mentálním mrzačením“ vyústěným v energetickou krizi

Nyní si vynásobte aktuální energetický mix České republiky, který dle  Electricity maps činí 635 gCO2 eq/kWh.

Spotřebu vynásobíme hodnotou energetického mixu:

((37,8 až 40,4 kWh) x 635 gCO2 eq/kWh) celé vydělíme 100km a dostaneme výsledek 240 – 257 gCO2 na ujetý  km.

 

V Německu by byla uhlíková zátěž až 272 gCO2 na jeden ujetý kilometr.

V těchto podmínkách má na dálnici při běžném provozu spotřebu jako AUDI R8 v 10 plus o výkonu 610 PS. Tedy více jak 12 l benzínu na 100 ujetých kilometrů na dálnici při rychlosti 130km/h.

Stále chcete tvrdit že elektromobil je z provozu uhlíkově neutrální?

Ano - výfuk nemá

Stejná logika nás dnes přivedla do energetické krize a celá Evropská unie tak dostala "jedničku z divení".

 

Sdílet

Komentáře

Pro komentování tohoto článku se musíte nejdříve přihlásit
© 2022 Asociace řidičů osobních vozidel. Všechna práva vyhrazena.